UCS logo

ikona słuchawki +48 61 814 83 45  ikona e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Jak działa układ smarowania powietrzno-olejowego?

Wydajne smarowanie urządzeń mechanicznych jest niezbędne, by pracowały one bezawaryjnie i zachowywały długą żywotność. Smarowanie zmniejsza tarcie pomiędzy poszczególnymi elementami urządzenia. Dzięki niemu emitują one mniej ciepła, przez co swoje właściwości zachowuje materiał, z którego są one wykonane. Film ze środka smarnego wypełnia mikro-nierówności na powierzchniach współpracujących ze sobą elementów, dzięki czemu stawiają one mniejszy opór, a maszyna zużywa mniej mocy. Elementy wolniej też ścierają się, a co za tym idzie, zachowują dłuższą żywotność. Jednym z układów smarowania w maszynach jest układ smarowania mgłą olejową. Co warto o nim wiedzieć?

Czym jest mgła olejowa?

W układzie smarowania powietrzno-olejowego wytwarzana jest mgła olejowa, która trafia na poszczególne elementy. Najprościej mówiąc, mgła olejowa to środek smarny rozproszony w powietrzu. Układy smarowania powietrzno-olejowego mają wiele zalet. Środek smarny w postaci niewielkich cząsteczek aerozolu łatwo doprowadzić do wszystkich miejsc za pomocą energii kinetycznej. Układ ten umożliwia też kontrolę grubości filmu olejowego tak, by była wystarczająca do danego zadania. Co ważne, smarowanie mgłą olejową przekłada się też na oszczędności dla firmy. Smarowanie minimalną objętością środka smarnego (MQL) bezpośrednio przekłada się na jego zużycie.

Jak powstaje mgła olejowa?

Układy smarowania powietrzno-olejowego najprościej jest podzielić na systemy jedno- i dwukanałowe. W systemach jednokanałowych środek smarny pod ciśnieniem doprowadzany jest do węzła smarnego. Wydostaje się on przez wyprofilowaną dyszę, która zapewnia rozbicie go na mniejsze cząsteczki i je odpowiednio kierunkuje. W systemach dwukanałowych środek smarny rozbijany jest wcześniej, a mgła olejowa transportowana jest do węzła smarnego. Olej i sprężone powietrze doprowadzane są dwoma kanałami do dyszy, w której mieszają się ze sobą, a następnie w postaci aerozolu trafiają na pracujące ze sobą elementy. Z systemów dwukanałowych korzysta się najczęściej w układach, w których istotna jest większa lepkość smaru. Dobierając odpowiedni system, bierze się pod uwagę między innymi rodzaj układu, długość instalacji i liczbę punktów smarowania.

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.