Jakie wyróżnia się rodzaje układów centralnego smarowania?

Układy centralnego smarowania są wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu – wszędzie tam, gdzie występuje wiele punktów smarnych. Układ centralnego smarowania umożliwia smarowanie kilku maszyn i instalacji jednocześnie. Wyróżniamy różne rodzaje układów smarowania, które przedstawimy w naszym wpisie w kolejności od tych stosowanych najczęściej do najmniej wykorzystywanych według ankiety branżowego magazynu.

Najczęściej stosowane układy centralnego smarowania. Numer jeden: układ impulsowy

Według ankiety przeprowadzonej w 2019 roku przez magazyn Inżynieria i Utrzymanie Ruchu, pięć najpopularniejszych rodzajów układów centralnego smarowania to: układ impulsowy, jednoliniowy, progresywny, wieloliniowy i obiegowy. Układ impulsowy jest w czołówce, ponieważ sprawdza się doskonale, gdy istnieje potrzeba dozowania niewielkiej ilości środka smarnego w ściśle określone miejsce w konkretnym czasie. Zapotrzebowanie na taką właśnie aplikację środka smarnego jest na rynku największe, stąd popularność rozwiązania.

Układy jednoliniowe, progresywne, wieloliniowe i obiegowe

Jednoliniowe układy smarowania są wykorzystywane w przypadku maszyn oraz urządzeń o zwartej budowie. Układy progresywne to rozwiązanie w maszynach i urządzeniach z bardzo dużą ilością punktów smarnych (kilkadziesiąt, a nawet kilkaset). Układy wieloliniowe smarują układy z dużym zapotrzebowaniem punktów na środek smarny. A układy obiegowe nadają się głównie do smarowania łożysk w urządzeniach takich jak walcarki, czy prasy.

Inne rodzaje układów centralnego smarowania

Kolejne rodzaje układów centralnego smarowania to mieszane układy dwuliniowo-progresywne, natryskowe, olejowo-powietrzne, wielotłokowe, dwuliniowe i mieszane układy wieloliniowo-progresywne. Dobór odpowiedniego układu to złożone zagadnienie, tym bardziej że sam smar do centralnego smarowania musi zapewniać jak najlepsze właściwości ślizgowe lub toczne w konkretnych warunkach. Na etapie projektowania układu trzeba o tym pamiętać i brać pod uwagę wszelkie istotne parametry smaru, jak klasa konsystencji, lepkość, czy zależność właściwości od temperatury.

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.